I 1999 var jeg udsat for et hovedtraume, som endte op med Postkommotionel syndrom (af nogen kaldet kronisk hjernerystelse), og jeg endte som førtidspensioneret sygeplejerske.
Dette har medført problemer med hukommelsen, koncentrationsbesvær, hurtig udtrætning, hovedpine og et deraf meget indskrænket social- og familieliv. Var der to forskellige samtaler i gang på én gang, måtte jeg ofte forlade lokalet.
I marts 2010 læste jeg om et pilotprojekt på Hammel Neurocenter, hvor man havde forsøgt at give hypnose til senhjerneskadede med problemer i ”arbejdshukommelsen”, og det havde givet gode resultater. Jeg søgte i RAB-registeret (Registreret Alternativ Behandler) og sendte en enslydende mail til tre udvalgte hypnotisører, og valgte ud fra svarene ”min hypnotisør”.
Jeg var rimelig skeptisk – men som min mand sagde: det eneste der kunne ske var jo, at der ikke skete noget! Men, men, men…..Efter 1. behandling havde jeg en klar fornemmelse i hovedet, skulle ikke bruge nær så meget ”koncentrations-energi” på at køre hjem som jeg plejede. Havde det OK dagen efter – ville normalt have brugt 2-4 dage på sofaen efter sådan en tur.
Efter 3. behandling var jeg til Sølvbryllup. Jeg forlod ikke lokalet én eneste gang! Min mand sagde under hovedretten: Det er utroligt, jeg kan ikke huske, hvornår du sidst er blevet siddende ved bordet. For mig var det syrealistisk, at sidde i et lokale med X antal samtaler + musik, og så kunne koncentrere sig om sin egen samtale – og jeg gik i seng kl. 3.30!
Hypnosen har givet mig et ”nyt” liv, jeg har fået meget mere overskud, hviler kun sjældent i løbet af dagen (tidligere var der flere gange daglig), har meget nemmere ved at koncentrere mig, behøver ikke at planlægge min dag minutiøst for at undgå kaos, kan deltage i en samtale uden at ”tabe tråden” og jeg kan ikke lige huske, hvornår jeg havde hovedpine sidst :-) - havde ofte en ”rungende hovedpine”, som hvis du har været til koncert og stået lige foran højtaleren + tømmermænd.
Jeg valgte den hypnotisør, jeg følte størst tryghed ved. Jeg havde oprindelig skrevet til Hammel Neurocenter og fået svar fra forskningslederen Morten Overgård, som bl.a. skrev:
Vi har vores egen hypnotisør ansat der har udviklet sin egen metode til behandling af en helt bestemt patientgruppe. Vores hypnotisør er ansat som forsker og behandler ikke privat. Vi ved ikke om dit problem kan behandles med hypnose, men kan heller ikke afvise at det kan hjælpe. Hvis du vælger at kontakte en hypnotisør, vil jeg anbefale dig at kontakte en RAP-registreret behandler, hvor du får garanti for at personen har en længerevarende uddannelse, og en vis erfaring, og så selvfølgelig én, du har tillid til. Hvis ikke du efter nogle gange ser nogen effekt overhovedet, vil det nok ikke virke efter flere.
Venlig hilsen
Inger
Hvis nogle gerne vil spørge mig om noget, er I velkomne til at skrive til min mail adresse inger10(a)kristensen.mail.dk