bibliotekforumom hjerneskadet.dk
sikkerhedopret ny bruger

Se også siden om fakta om hjerneskader, hvor du kan finde oplysninger om hjernen.

Læs uddrag af Anne-Sophies historie fra bogen "Livet med en hjerneskadet". Anne-Sophie blev pårørende til en hjerneskadet, da hendes kæreste kørte galt på vej hjem fra den fødeklinik, hvor hun netop havde født deres fælles barn. Læs mere her eller køb bogen. til tilbudspris

Indlæg i alt: 8 - Sider (1): [1]
Forfatter: Susan Søgaard
Dato:07 Jun 10 - 14 10
Emne:Hypnose og hjerneskade
Har du hørt resultaterne fra pilotprojektet i Hammel der undersøgte hypnoses effekt på hjerneskadede? Har du lyst til hjerneskadet.dk finder flere historier om hypnose i behandlingen og fortæller hvad der er kommet ud af det? Har du selv gode eller dårlige oplevelser med hypnose i behandlingen? Overvejer du om hypnose kan være en mulighed for at hjælpe dit familiemedlem? Eller er du måske skeptisk over for hypnose?

Fortæl os hvad du gerne vil høre mere om, fortæl din egen oplevelse eller sig din mening her i forum!
Forfatter: Mette
Dato:08 Jun 10 - 08 55
Emne:sv: Hypnose og hjerneskade
Jeg har kun læst det information som der er et link til på forsiden, men syntes det lyder meget spændende og vil gerne vide mere om det.
Tænker lidt om det er noget man kunne prøve, er næsten villig til at prøve alt som kan hjælpe på hukommelsen.
Har ikke prøvet hypnose, blev skadet for 8 år siden og det primære mén er hukommelsen.
Hvordan kommer man med i det projekt?
Forfatter: Lisbeth Blach Jespersen
Dato:10 Jun 10 - 13 59
Emne: Hypnose og hjerneskade
Jeg har en moster som er plaget af koncentrationsbesvær og træthed som følge af en hjerneskade hun fik efter en blodprop. Vi er i familien blevet opmærksom på de nye resultater med hypnosen, og vil gerne finde ud af om der findes nogle gode hypnotisører/hypnoterapeuter som har erfaring for at hjæpe personer med senhjerneskader. Er der nogen der kender til en god hypnotisør gerne med erfaring med området? Kan hjerneskadeforeningen anbefale et sted?
Venlig hilsen
Lisbeth
Dato:11 Jun 10 - 20 16
Kære Mette, Lisbeth og alle der læser med

Tusind tak for jeres svar. Det er dejligt at få bekræftet at I er med.

Jeg kan ikke p.t. svare fyldestgørende på jeres spørgsmål, men jeg arbejder i øjeblikket på at finde skadede og pårørende der har erfaringer de gerne vil dele med jer andre her på forum.

Jeg vil tro at I kan prøve at finde frem til hypnotisører i jeres områder. Måske kan I se på deres hjemmesider om de har erfaring med at hjælpe personer med hjerneskade, eller kontakte dem for at høre om det er noget de har arbejdet med. Det er i hvert fald gratis at spørge, og så kan I vurdere om det er en person I har tillid til.

Jeg følger op her på siden så snart det er muligt.

Indtil da vil jeg stadig rigtig gerne høre fra en masse af jer hvad I tænker om muligheden for at bruge hypnose i genoptræningen.
Dato:16 Jun 10 - 19 17
Emne:Bliv forsøgsperson i hypnoseprojektet
BLIV FORSØGSPERSON

Projektet i Hammel vil til efteråret få brug for forsøgspersoner med senhjerneskade og hukommelses/opmærksomhedsproblemer. I den forbindelse har jeg aftalt med personerne i projektet at jeg samler op på interessehenvendelser.

Du kan skrive til mig, hvis du er pårørende til en skadet der har mod på at være med i hypnoseforsøget, eller du selv er skadet og interesseret i at være med. Jeg har brug for følgende informationer:

- navn
- køn
- fødselsdato
- kontaktadresse
- kontakttelefonnummer
- kontrakt e-mail
- hvor længe har du/den skadede haft skaden?
- hvad er årsagen til skaden?
- hvilke problemer har du/den skadede i hverdagen?
- er du/den skadede i gang med en behandling?
- får du/den skadede medicin?
- har du/den skadede en kopi af journal?
- er du/den skadede blevet scannet?
- er du/den skadede før blevet hypnotiseret?
- andet der kan være relevant for forsøget

Send en mail med informationer til susan(a)hjerneskadet.dk. Jeg giver informationerne videre til projektets hypnotisør, Rikke Overgaard.
Forfatter: Inger Kristensen
Dato:18 Jun 10 - 12 51
I 1999 var jeg udsat for et hovedtraume, som endte op med Postkommotionel syndrom (af nogen kaldet kronisk hjernerystelse), og jeg endte som førtidspensioneret sygeplejerske.

Dette har medført problemer med hukommelsen, koncentrationsbesvær, hurtig udtrætning, hovedpine og et deraf meget indskrænket social- og familieliv. Var der to forskellige samtaler i gang på én gang, måtte jeg ofte forlade lokalet.

I marts 2010 læste jeg om et pilotprojekt på Hammel Neurocenter, hvor man havde forsøgt at give hypnose til senhjerneskadede med problemer i ”arbejdshukommelsen”, og det havde givet gode resultater. Jeg søgte i RAB-registeret (Registreret Alternativ Behandler) og sendte en enslydende mail til tre udvalgte hypnotisører, og valgte ud fra svarene ”min hypnotisør”.

Jeg var rimelig skeptisk – men som min mand sagde: det eneste der kunne ske var jo, at der ikke skete noget! Men, men, men…..Efter 1. behandling havde jeg en klar fornemmelse i hovedet, skulle ikke bruge nær så meget ”koncentrations-energi” på at køre hjem som jeg plejede. Havde det OK dagen efter – ville normalt have brugt 2-4 dage på sofaen efter sådan en tur.

Efter 3. behandling var jeg til Sølvbryllup. Jeg forlod ikke lokalet én eneste gang! Min mand sagde under hovedretten: Det er utroligt, jeg kan ikke huske, hvornår du sidst er blevet siddende ved bordet. For mig var det syrealistisk, at sidde i et lokale med X antal samtaler + musik, og så kunne koncentrere sig om sin egen samtale – og jeg gik i seng kl. 3.30!

Hypnosen har givet mig et ”nyt” liv, jeg har fået meget mere overskud, hviler kun sjældent i løbet af dagen (tidligere var der flere gange daglig), har meget nemmere ved at koncentrere mig, behøver ikke at planlægge min dag minutiøst for at undgå kaos, kan deltage i en samtale uden at ”tabe tråden” og jeg kan ikke lige huske, hvornår jeg havde hovedpine sidst :-) - havde ofte en ”rungende hovedpine”, som hvis du har været til koncert og stået lige foran højtaleren + tømmermænd.

Jeg valgte den hypnotisør, jeg følte størst tryghed ved. Jeg havde oprindelig skrevet til Hammel Neurocenter og fået svar fra forskningslederen Morten Overgård, som bl.a. skrev:

Vi har vores egen hypnotisør ansat der har udviklet sin egen metode til behandling af en helt bestemt patientgruppe. Vores hypnotisør er ansat som forsker og behandler ikke privat. Vi ved ikke om dit problem kan behandles med hypnose, men kan heller ikke afvise at det kan hjælpe. Hvis du vælger at kontakte en hypnotisør, vil jeg anbefale dig at kontakte en RAP-registreret behandler, hvor du får garanti for at personen har en længerevarende uddannelse, og en vis erfaring, og så selvfølgelig én, du har tillid til. Hvis ikke du efter nogle gange ser nogen effekt overhovedet, vil det nok ikke virke efter flere.

Venlig hilsen
Inger

Hvis nogle gerne vil spørge mig om noget, er I velkomne til at skrive til min mail adresse inger10(a)kristensen.mail.dk
Forfatter: Dorte Borup Madsen
Dato:12 Aug 10 - 18 05
Emne:re: Bliv forsøgsperson i hypnoseprojektet
Har prøvet at sende en e-mail til
susan(a)hjerneskadet.dk - men denne mailadresse eksisterer ikke.

Hvad er den korrekte mailadresse?
Dato:13 Aug 10 - 11 43
Emne:re: re: Bliv forsøgsperson i hypnoseprojektet
Mailen er kommet frem.

Til andre der prøver at skrive til mig, husk at (a) = @.
Indlæg i alt: 8 - Sider (1): [1]
Navn:
E-mail:
Indtast bogstaverne på billedet:
Emne:

Brugerlogin

Indtast dit brugernavn og password for at logge ind på websitet. Som bruger har du adgang til at deltage i diskusioner med andre pårørende til hjerneskadede.

Har du glemt dit password?